ابتلا به کتواسیدوز دیابتی قبل از تشخیص دیابت نوع 1، با مشکلات دراز مدت دیابت ارتباط دارد

 11ژوئیه 2017- کودکانی که در زمان تشخیص دیابت نوع 1 به کتواسیدوز دیابتی (DKA) مبتلا هستند، در معرض خطر کنترل ضعیف گلایسمیک در دراز مدت می‌باشند. تحقیقات جدید نشان می دهد که ابتلا به DKA قبل از تشخیص دیابت نوع 1، کنترل ضعیف‌تر بیماری را در طول سالهای آتی پیش بینی می‌کند.

DKA یک عارضه جدی دیابت است و زمانی رخ می دهد که بدن فاقد توانایی تولید انسولین باشد در این وضعیت میزان کتونها در خون فرد افرایش می یابد و در صورت عدم درمان می‌تواند به کما یا حتی مرگ منجر شود.

 در یک مطالعه که اخیراً در کانادا به مدت 15 سال انجام گردید، 4000 کودک مبتلا به دیابت نوع 1 در فاصله‌ی سالهای 1998 تا 2012 مورد بررسی قرار گرفتند.

محققان مرکز دیابت باربارا دیوس در دانشگاه کلرادو به بررسی عوامل مختلف از جمله عوامل جمعیتی و وضعیت اجتماعی اقتصادی این کودکان پرداختند، آنها ارتباطی را بین فقدان بیمه‌ی سلامت و نژاد افرادیکه در زمان تشخیص دیابت به کتواسیدوز دیابتی مبتلا شده بودند، یافتند.

 در طی 15 سال دوره‌ی فالوآپ، محققان درمجموع دریافتند که  مقدار هموگلوبین A1c افرادیکه در زمان تشخیص دیابت به DKA مبتلا بودند، بالاتر است و این وضعیت تقریباً در4 درصد از موارد مشاهده می‌شود.

 یکی از نویسندگان این مقاله دکتر Rewers پزشک اورژانس بخش کودکان دانشگاه کلرادو می‌گوید: من تصور می‌کنم مردم ازعوارض بلند مدت کتواسیدوز دیابتی اطلاع ندارند، ما نشان دادیم که این عوارض حداقل به مدت 15 سال ادامه می‌یابد، این مدت، زمانی است که ما داده‌هایی از آن را در اختیار داریم، اما من کاملاً مطمئن هستم که این تأثیرات حتی بیش از 15 سال دوام می‌یابند.

بسیار مهم است که پزشکان بتوانند تشخیص دهند که کودکی با علایمی نظیر تهوع و استفراغ بدون اسهال، ممکن است به دیابت مبتلا باشد نه گاستروانتریت.

یافته‌های این تحقیق که در مجله‌ی Diabetes Care منتشر شده است می‌تواند همچنین به مرکز دیابت باربارا دیویس برای غربالگری آنتی بادی علیه سلولهای بتا برای شناسایی دیابت نوع 1 کمک کند.

 نویسندگان نتیجه‌گیری نمودند که DKAدر زمان تشخیص دیابت نوع 1 تنها یک وضعیت حاد نیست بلکه عاملی برای پیش بینی افزایش میزان مرگ ‌و میر ناشی از کنترل گلایسمیک ضعیف می باشد.

بنابراین پیشگیری موثر از DKA در زمان تشخیص ممکن است فواید و مزایای  پایداری را به ارمغان آورد. دانشمندان اعلام کردند که به مطالعات آتی برای ارزیابی اثر بخشی پیشگیری از DKA در شروع دیابت نوع 1 برای بهبود کنترل دراز مدت گلایسمیک نیاز دارند.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jul/childhood-dka-prior-to-type-1-diabetes-diagnosis-linked-to-long-term-problems-95245670.html